- Contentproductie
Content specialist wordt content regisseur en meer
De content marketing business heeft in 2012 opnieuw wat meer voet aan de grond gekregen. Meer marketers nemen content marketing serieus, de mogelijkheden stijgen mee met het aantal toegankelijke media, maar er is ook het content aanbod dat veel uitgevers in de markt zetten en de zichtbaar professionelere aanpak van eigen media. Content specialisten plukken daar de vruchten van, maar ook zij kennen uitdagingen, die zich vooral op vlak van strategie situeren. Een nieuwjaarsprognose.
Regie in handen nemen
Waar content specialisten tot voor enkele jaren vooral onderlegd waren in hoe je een klantenmagazine, een website, een corporate blog of wiki kon maken, is de focus vandaag immers aan het verschuiven naar advies. Wat is de juiste contentstrategie voor een bedrijf? De operationele vaardigheden blijven belangrijk, maar wie enkel een magazine kan maken of een blog kan opzetten, komt niet ver meer anno 2013. Een content specialist moet de rol van regisseur durven in handen nemen en met de klant een traject of planning uitstippelen.
De grote vragen invullen
Zo’n planning mag overigens meer zijn dan een content mediamix. De klant heeft vaak zelf al enige kaas gegeten van mediaplanning (en heeft mogelijk ook andere partijen die hem daarbij adviseren) en dus moeten content specialisten nog ambitieuzer durven zijn. Ze moeten de weg wijzen. Welke weg? De weg die een antwoord biedt op de vragen die vandaag nog bij content marketing worden gesteld. Hoe breng je de return of de efficiëntie in kaart? Waarheen evolueert de technologie? Wat met het groeiend belang van mobile? In hun antwoord blijven de content marketingbureaus overigens maar beter niet te vaag. Als het gaat over hoe rendabel eigen media kunnen zijn, dan moet antwoord verder gaan dan te stellen dat zo’n smartphone app vooral de reputatie dient. Een terugverdienmodel per medium bedenken, mag geen onoverkomelijke struikelsteen zijn.
Keuzes maken
Vandaag leert een blik op het veld dat de bureaumarkt fel vanuit specialisatie in bepaalde media is gegroeid. Van daaruit moet het mogelijk zijn om de taak van regisseur te gaan invullen en tegelijk de klant te begeleiden bij keuzes over efficiëntie-onderzoek, technologie en business modellen. Wie dat doet, zal interessante budgetten kunnen binnenhalen en de eigen werking verder professionaliseren. Wie kiest voor de operationele specialisatie zal de regierol moeten laten aan anderen. Ook dat is een respectabele keuze, maar wie het etiket content specialist wil hanteren, zal regie als kerncompetentie moeten uitspelen.
Hoe maak je een goede contentkalender?
14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt
Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.