Wat is content marketing?

Bedrijven die aan content marketing doen, produceren en verspreiden content naar hun doelgroep. Door content te hanteren als marketingtool willen ze nieuwe klanten aanspreken en informeren en op basis daarvan een gefundeerde klantenrelatie uitbouwen. De content vindt zijn weg naar de doelgroep via uiteenlopende media, maar de voorbije jaren is vooral het belang van de eigen digitale media sterk gestegen.

Wat is content marketing?

Content marketing is in wezen van alle tijden. Aan het einde van de 19de eeuw zagen reeds de eerste klantenmagazines het daglicht en het idee van Michelin om als bandenproducent te starten met restaurantgidsen dateert van het jaar 1900. Content marketing heeft zich als discipline gestaag ontwikkeld tijdens de 20ste eeuw, maar kreeg een stevige duw in de rug vanaf het begin van deze eeuw. Het internet creëerde de technische mogelijkheid om als bedrijf zelf uitgever of distributeur van content te worden, waar bedrijven voorheen haast enkel konden terugvallen op eigen printmedia of op betalende media om hun informatie wereldkundig te maken. Content marketing groeide door in de richting van digital content marketing.

Digital content marketing

De evolutie betekende een ongeziene verandering voor het traditionele mediasysteem. Eigen digitale media zijn een belangrijk marketingmiddel geworden dat veel controle toelaat en bedrijven bovendien de mogelijkheid biedt om kostenefficiënt en coherent hun klanten en prospecten aan te spreken. Naar het voorbeeld van de klassieke media werken bedrijven vandaag steeds vaker met een doordachte digital content marketing strategie, die bepaalt welke content op welk moment en via welke media het best een bepaalde doelgroep kan bereiken. Met die doelgroep bouwt een merk of onderneming via de gedeelde content sociale interacties uit en vormen zich gaandeweg online communities. Naast strategie is de kwaliteit van de content de tweede sleutel voor een succesvolle digital content marketing benadering. Enkel goede en gerichte content overtuigt consumenten, die de content vervolgens verder delen op het internet. Dat mechanisme is de basis voor het bouwen van een merk via digtal content marketing. En een sterker merk maakt op zijn beurt de baan vrij voor onder andere meer leads en meer sales.

Digital content marketing en brand building

Goede content leidt in de eerste plaats tot meer aandacht voor een merk. Zowel tekst als audiovisuele content kan informeren en reactie oproepen, waarna sociale media voor een vermenigvuldigingseffect zorgen. Om bereik op te bouwen op de content kanalen die je als bedrijf benut, is het echter ook belangrijk om naast de kwaliteit van de content te zorgen voor een technische stimulans. Via SEO kan je de ranking in zoekresultaten optimaliseren om meer trafiek naar de content te ontwikkelen. Eens bezoekers in contact komen met digitale content start het proces waarbij je als merk consumenten engageert. Wie voldoende content ter beschikking heeft, kan een surfer langer in een merkomgeving laten kennismaken met voor hem nuttige informatie. Op een volgende niveau kan je als bedrijf werken op loyauteit, door bezoekers te laten terugkeren. Dat kan via eenvoudige technieken zoals het aankondigen van nieuwe content via mail.

Content publisher of content marketer?

Een digital content marketer lijkt op een uitgever, maar hij is het niet. Content marketing helpt bezoekers omvormen tot klanten en bouwt een relatie op met hen. Op basis van content en van ervaringen met de media van een bedrijf vormen prospecten of klanten zich een beeld van hun aankoopbeslissing. Digital content marketing kan effectief leiden tot meer sales. Voor veel bedrijven is het een actuele uitdaging om dat proces vandaag ook te kwantificeren en te meten.

14 redenen contentmarketing

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.